Til toppen
Mann foran lydmikser

Bilde: Arve Fuglum

bilde bilde

Del med en venn

Trygghet bak lydmikseren

Intervju med lydtekniker Michael Dahlen

Av Arve Fuglum

Et ønske om å ta opp egenprodusert musikk hjemme på gutterommet gjorde at han havnet på et helgekurs i lydteknikk. Mange år senere sitter han bak miksepulten på Teater Innlandet og er en viktig del av opplevelsen for publikum.
Men opptak av egen musikk ble det aldri noe greie på.

-Ha-ha, nei, jeg driver ikke med musikk lenger. Der er jeg helt håpløs. Det er derfor jeg jobber på den «andre siden».

Michael Dahlen er lydtekniker. Han har også smakt litt på lyddesign.

-Hva er forskjellen?

-Under forestilling i teatersammenheng er lydteknikeren mer en operatør; en lydavvikler, mens lyddesigneren lager lyden som spilles av. Det er vel den enkleste måten å si det på, så finnes det mange nyanser innenfor den forklaringen, sier Michael.


Lyd er viktig

-Det er en flytende grense mellom lyddesign og komposisjon, og noen ganger kan også lydteknikeren være samme person som lyddesigneren. Men i Møt meg ved morgengry, for eksempel, har jeg en klassisk operatørrolle. Jeg sørger for mikrofon- og høyttaleroppsett, riktige lydnivåer og samarbeider tett med komponisten for å finne ut hvordan vi skal forvalte lyden på en best mulig måte. I akkurat denne forestillingen er det lite bruk av annen lyd enn skuespillernes stemmer, men det er annen lyd også, og den er ikke uviktig. Snarere tvert imot! Så dukker det alltid opp noen tekniske finurligheter som må løses, både i prøve- og spilleperioden. Det er min jobb å fikse det.

-Er du av den typen som liker å fikse problemer?

-Jeg liker først og fremst at alt virker som det skal. Det irriterer meg når ting ikke funker, så svaret på det er vel nei. Det jeg derimot liker, og synes er gøy, er å lage eller å sette opp løsninger som forhåpentligvis virker slik de er tenkt. Det er supergøy å gjøre noe nytt, og å se at det virker! Det kan være alt fra datanettverk til noe så enkelt som å plante en skjult mikrofon et sted. Det er mye mer mellom de to ytterpunktene. Det er gøy, og det er viktig for meg. Vi må ofte tenke litt ut av den klassiske boksen, og samtidig så kan vi lære noe nytt. Det å bevege seg inn i ukjent territorium er givende. Jeg får mulighet leke og utforske, sier Michael, som understreker betydningen av å gjøre grundig forarbeid.

-Det er viktig å forberede seg så godt at det dukker opp færrest mulig skjær i sjøen. Er vi godt forberedt er det lettere å ha kontroll. Og med kontroll er det også lettere å finne løsninger hvis vi likevel er nødt til å improvisere. Sånne ting er jeg nesten litt nerdete opptatt av. Gode forberedelser gjør arbeidsdagen mye lettere, for alle involverte. Plutselig er det noen som må vente på deg, og det fører til stress, noe vi vil unngå. Stress fører bare med seg halvveis-løsninger og større mulighet for å gjøre feil.


Sa ja til alt
Michael har vært ansatt ved Teater Innlandet siden 2021, men hadde også enkeltoppdrag for teatret før den tid. Men det viktigste for å komme dit han er nå, har Michael et enkelt svar på:

-Jeg sa aldri nei til oppdrag! Jeg tok på meg alt mulig av lydjobber, både frivillig arbeid og betalte oppdrag, og jeg har brukt timer, dager og uker på å pløye meg gjennom faglitteratur. Jeg har jo egentlig ikke noen lang formell utdannelse, men jeg har studert mye likevel, sier Michael, som er svært fornøyd med yrkesvalget sitt: -For en som er glad i tekniske ting er dette en super jobb, og jeg kom inn i bransjen av ren og skjær nysgjerrighet og interesse. Lydarbeid innebærer varierte oppgaver, og det er mange små detaljer som må stemme for at alt skal fungere som det skal under en forestilling.


Kjenner på ansvaret
Lyden i en teaterforestilling tar vi ofte for gitt. Det er noe som bare skal være der, men som vi legger veldig godt merke til hvis den uteblir eller noe går galt. For Michael, som ikke har behov for å være frontfigur, passer det godt med en tilbaketrukken rolle som samtidig er fylt med stort ansvar.

-Jeg kjenner på ansvaret, jeg gjør jo det. Hvis noe går galt med lyden kan en forestilling bli helt eller delvis ødelagt, og det vil jeg helst slippe å oppleve. Nettopp derfor er det så viktig for meg å ha kontroll over alt jeg skal gjøre og å ha rutinene i orden.

-Men noen ganger skjer det vel ting som heller ikke du kan forutse?

-Selvsagt, men jeg har jo alltid tenkt på mulige problemscenarioer på forhånd, og har planlagt hva jeg kan gjøre hvis ett eller annet dukker opp. For det er jo en del ting som kan gå galt: Om en mikrofon slutter å virke midt i en forestilling, eller den begynner å sprake, hva gjør jeg da? Hvis det er mulig, må den byttes. Men hvis skuespilleren er på scenen hele tiden går jo ikke det, da må jeg bare dempe lyden og improvisere. De første tankene er da: Får vi gjort noe med dette? Og – hva får vi gjort? Igjen – godt forarbeid vil føre til at situasjonene forhåpentligvis ikke oppstår eller at problemet lar seg løse. Helst uten at publikum merker noe som helst. Og uten å stresse seg opp, sier Michael rolig.


Utstråler ro og trygghet
For skuespillerne er fraværet av stress en viktig faktor. Ine Jansen og Ingjerd Egeberg, de to på scenen i Møt meg ved morgengry, er fulle av lovord om Michael Dahlen.

-Han utstråler en ro som helt klart smitter over på oss, sier Ine. I tillegg hører og oppfatter han ting som vi ikke alltid merker selv, og hjelper oss også på den måten, sier hun og blir supplert av sin medskuespiller: -Vi vil gjerne at han kommer i garderoben og fester mikrofonene på oss, for han sprer den tryggheten vi trenger når det nærmer seg forestilling. Han er utrolig dyktig, sier Ingjerd.

-Det er jo veldig hyggelig å høre, sier Michael, litt forlegen, når han blir gjenfortalt rosen. -Men det understreker jo at det å beholde roen er en god ting i denne jobben. Spesielt på turné, der vi er på nye spillesteder hver kveld, må lydteknikeren alltid undersøke med skuespillerne før forestilling om det er noe som kan påvirke lydforhold på ett eller annet vis. Så gjør vi avtaler.

-Det gir trygghet både for de på scenen og for meg bak lydmikseren, sier Michael Dahlen.

Arrangørweb