Til toppen

A Doll’s House

Kvinne sittende mellom beina på en stor edderkopp
bilde bilde

Del med en venn


MED:

Yngvild Aspeli
Lukk

Yngvild Aspeli

Yngvild Aspeli er fra Hamar. Hun er regissør, skuespiller og figurmaker, og er utdannet ved teaterskolene Ecole Jacques Lecoq i Paris og Ecole Nationale Superieur des Arts de la Marionnette i Charleville-Mezieres. Hun var med å etablere teaterkompaniet Jammy Voo i 2006 og har turnert i hele Europa med alle kompaniets forestillinger. For Teater Innlandet har hun tidligere hatt regi og vært figurmaker på Opera Opaque, en samarbeidsproduksjon med det franske teaterkompaniet Compagnie Philippe Genty, Turnéorganisasjon for Hedmark, Maison de la Culture de Nevers et de la Nièevre og Yngvilds eget kompani Plexus Polaire. Plexus Polaire jobber med visuelt teater og lager forestillinger der forholdet mellom skuespillere og menneskestore figurer står sentralt. Våren 2017 var Yngvild regissør for Teater Innlandets oppsetning av Tornerose, og våren 2022 var hun og Plexus Polaire aktuelle hos oss med gjestespillet Moby Dick. Våren 2024 er Yngvild aktuell som regissør og skuespiller i A Doll’s House, en co-produksjon mellom Plexus Polaire, Figurteatret i Nordland og Teater Innlandet.

Portrett av Yngvild Aspeli
Viktor Lukawski

av Plexus Polaire

I et hus hjemsøkt av dukker i naturlige størrelser, døde fugler og et besatt kvinnekor, inviteres du til en visuell transformativ reise inn under overflaten til et av verdens mest fremførte skuespill.
Dukker, mennesker, musikk og videoprojeksjoner møter deg i dette rommet fylt av brutte illusjoner, inspirert av Et dukkehjem av Henrik Ibsen.

Co-produksjon: Plexus Polaire, Figurteatret i Nordland og Teater Innlandet
Forestillingen spilles på engelsk.

 

Regissører: Yngvild Aspeli og Paola Rizza
Scenograf: François GauthierLafaye
Kostymedesigner: Benjamin Moreau
Komponist: Guro Skumsnes Moe
Figurer: Yngvild Aspeli, Sébastien Puech, Carole Allemand, Pascale Blaison, Delphine Cerf
Lys: Vincent Loubière
Lyd: Simon Masson
Dramaturg: Pauline Thimonnier
Koreograf: Cécile Laloy
Set designer: Alix Weugue
Kor koordinering: Pauline Schill
Produsent (Plexus Polaire): Claire Costa
Produsent (Teater Innlandet): Ida Marie Vik
Administrasjon: Anne-Laure Doucet
Turnekoordinator: Gaedig Bonabesse
Produksjonsleder: Noémie Jorez

VARIGHET: 1 time og 20 minutter

PASSER FOR: Alle fra 14 år

Quote ikoner

Anmeldelser fra 2024

En forestilling av utrolig kraft

NORSK: “En forestilling av utrolig kraft som ble enstemmig hyllet”.

ENGLISH: “A show of incredible force which was unanimously acclaimed”

Stéphane Capron, France Inter

Forteller også historien om kvinnelig frigjøring

NORSK: “Versjonen til den fransk-norske dukkemakeren er mørk, hjemsøkt, marerittaktig, den forteller også historien om kvinnelig frigjøring”

 

ENGLISH: “the version of the Franco-Norwegian puppeteer is dark, haunted, nightmarish, it also tells the story of female emancipation.

Matthieu Mével, IO Gazette

Har en egen evne til å skape sjokkerende bilder som aldri vil bli glemt

NORSK: “En produksjon som vever sitt nett med mesterskap. Kjernen i det er forholdet mellom menneskestørrelse marionetter, litt hyperrealistiske som alltid med Yngvild Aspeli, og skuespillerne. Spillet som finner sted mellom dem er virtuost og fascinerende, og forteller bedre enn noen tale om manipulasjonen og morbiditeten som er i sving i en patriarkalsk verden – allerede – undergravd innenfra, og som Nora vil rive ned som blinker på skytebanen. Den norske marionettmakeren har en egen evne til å skape sjokkerende bilder som aldri vil bli glemt”

 

ENGLISH: “a production that weaves its web with mastery. The heart of it is the relationship between the human-sized puppets, slightly hyperrealistic as always with Yngvild Aspeli, and the actors. The game that takes place between them is virtuoso and fascinating, and tells better than any speech the manipulations at work and the morbidity of a patriarchal world – already – undermined from within, and which Nora will tear down as we would do it with figurines at the shooting range. The Norwegian puppeteer has a knack for creating shocking images that will never be forgotten.

Fabienne Darge, Le Monde

Krysser tidene

NORSK: “Det er i stor grad fordi synlig manipulasjon stadig samhandler med det usynlige at Noras transformasjon skjer. Yngvild Aspeli viser dermed igjen at marionetten virkelig gir mening når den er en dramaturgisk nøkkel, og ikke bare en illustrasjon eller historiestøtte. Takket være dette ekstremt presise arbeidet med objektet og bruken av flere lag av spill og lesing, lar forestillingen oss sette pris på hele omfanget av Ibsens spill, som går langt utover den historiske konteksten og kulturen hvor den er satt, i 19. århundre Norge. Spørsmålet om frihet, som Nora velger ved å forlate mannen sin som nekter å støtte henne når han lærer hemmeligheten hennes, krysser tidene”

 

ENGLISH: “It is largely because visible manipulation constantly interacts with the invisible that Nora’s transformation occurs. Yngvild Aspeli thus proves once again that the puppet really makes sense when it is a dramaturgical key, and not simply an illustration or story support. Thanks to this extremely precise work on the object and the superposition of several levels of play and reading, the show allows us to appreciate the full scope of Ibsen’s play, which goes well beyond the historical context and cultural where it fits, 19th century Norway. The question of freedom, which Nora chooses by finally leaving her husband who refuses to support her when he learns her secret, crosses the ages.

Anaïs Helluin, sceneweb.fr

Et stykke med en svært aktuell resonans

NORSK: “Litt før klokken elleve denne søndagen venter en lang kø av tilskuere før åpningen av Bayard, som faktisk er en idrettshall i Charleville-Mézières. Noen kjenner allerede arbeidet til den norske Yngvild Aspeli, inkludert “Moby Dick” som fortsatt er i minnet. For andre vil det være et sjokk. Ved å tilpasse Henrik Ibsens “Et dukkehjem” gnisser skaperen skuldre med en av de store klassiske nordiske tekstene. Et stykke med en svært aktuell resonans”

 

ENGLISH: «A little before eleven o’clock this Sunday, a long line of spectators wait before the opening of Bayard, in fact a sports hall in Charleville-Mézières. Some already know the work of the Norwegian Yngvild Aspeli, including «Moby Dick» remains in the memory. For others, it will be a shock. By adapting “A Doll’s House” by Henrik Ibsen, the creator rubs shoulders with one of the great classical Nordic texts. A piece with a very current resonance.

Philippe Noisette, Les Echos

Forestillingen ble spilt i 2024

sted STEDER:
Hamar kulturhus

Kalender PERIODEN:  15. februar-18. februar 2024

Lukk

Hamar kulturhus

ADRESSE: Torggata 100, 2317 HAMAR

TELEFON: 62 56 18 50

PARKERING: Hamar kulturhus har ikke egne parkeringsplasser, men det finnes plasser i nærheten. Parkeringshuset på Vestre Torg ligger nært opptil, og du kan også parkere ved Skibladnerbrygga eller på åttemetersplanet, retning Hamar stasjon. Parkering i Hamar er mot avgift. Se oppslag på den enkelte parkeringsplass for priser og betingelser.

SERVERINGSTILBUD: Restauranten Satelitten ligger i bygget, og har en stor meny. Det er også salg av kioskvarer på forestillingene.

ANNEN INFORMASJON: Hamar kulturhus ligger i Hamar sentrum ved Stortorget, ca 8 minutters gange fra Hamar jernbanestasjon og ca 10 minutters gange fra Hamar skysstasjon.

Besøk Hamar kulturhus sin nettside
Hamar kulturhus

Kommende forestillinger

onsdag

4. des.

2024

FORESTILLING

Den fræmende

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

torsdag

5. des.

2024

FORESTILLING

Den fræmende

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

fredag

6. des.

2024

FORESTILLING

Den fræmende

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

lørdag

7. des.

2024

FORESTILLING

Den fræmende

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

torsdag

20. feb.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

stjerne URPREMIERE
klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

lørdag

22. feb.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

søndag

23. feb.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

lørdag

1. mar.

2025

FORESTILLING

Stille inn

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

søndag

2. mar.

2025

FORESTILLING

Stille inn

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

torsdag

6. mar.

2025

FORESTILLING

Stille inn

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

fredag

7. mar.

2025

FORESTILLING

Stille inn

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

lørdag

8. mar.

2025

FORESTILLING

Stille inn

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

søndag

9. mar.

2025

FORESTILLING

Stille inn

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

tirsdag

1. apr.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

onsdag

2. apr.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

torsdag

3. apr.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

fredag

4. apr.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

lørdag

5. apr.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

tirsdag

8. apr.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

onsdag

9. apr.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

torsdag

10. apr.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

Siste forestillinger

Bilde ikoner

Bildegalleri

Arrangørweb