MED:
I et hus hjemsøkt av dukker i naturlige størrelser, døde fugler og et besatt kvinnekor, inviteres du til en visuell transformativ reise inn under overflaten til et av verdens mest fremførte skuespill.
Dukker, mennesker, musikk og videoprojeksjoner møter deg i dette rommet fylt av brutte illusjoner, inspirert av Et dukkehjem av Henrik Ibsen.
Regissører: Yngvild Aspeli og Paola Rizza
Scenograf: François Gauthier–Lafaye
Kostymedesigner: Benjamin Moreau
Komponist: Guro Skumsnes Moe
Figurer: Yngvild Aspeli, Sébastien Puech, Carole Allemand, Pascale Blaison, Delphine Cerf
Lys: Vincent Loubière
Lyd: Simon Masson
Dramaturg: Pauline Thimonnier
Koreograf: Cécile Laloy
Set designer: Alix Weugue
Kor koordinering: Pauline Schill
Produsent (Plexus Polaire): Claire Costa
Produsent (Teater Innlandet): Ida Marie Vik
Administrasjon: Anne-Laure Doucet
Turnekoordinator: Gaedig Bonabesse
Produksjonsleder: Noémie Jorez
VARIGHET: 1 time og 20 minutter
PASSER FOR: Alle fra 14 år
En forestilling av utrolig kraft
NORSK: “En forestilling av utrolig kraft som ble enstemmig hyllet”.
ENGLISH: “A show of incredible force which was unanimously acclaimed”
Forteller også historien om kvinnelig frigjøring
NORSK: “Versjonen til den fransk-norske dukkemakeren er mørk, hjemsøkt, marerittaktig, den forteller også historien om kvinnelig frigjøring”
ENGLISH: “the version of the Franco-Norwegian puppeteer is dark, haunted, nightmarish, it also tells the story of female emancipation.”
Har en egen evne til å skape sjokkerende bilder som aldri vil bli glemt
NORSK: “En produksjon som vever sitt nett med mesterskap. Kjernen i det er forholdet mellom menneskestørrelse marionetter, litt hyperrealistiske som alltid med Yngvild Aspeli, og skuespillerne. Spillet som finner sted mellom dem er virtuost og fascinerende, og forteller bedre enn noen tale om manipulasjonen og morbiditeten som er i sving i en patriarkalsk verden – allerede – undergravd innenfra, og som Nora vil rive ned som blinker på skytebanen. Den norske marionettmakeren har en egen evne til å skape sjokkerende bilder som aldri vil bli glemt”
ENGLISH: “a production that weaves its web with mastery. The heart of it is the relationship between the human-sized puppets, slightly hyperrealistic as always with Yngvild Aspeli, and the actors. The game that takes place between them is virtuoso and fascinating, and tells better than any speech the manipulations at work and the morbidity of a patriarchal world – already – undermined from within, and which Nora will tear down as we would do it with figurines at the shooting range. The Norwegian puppeteer has a knack for creating shocking images that will never be forgotten.”
Krysser tidene
NORSK: “Det er i stor grad fordi synlig manipulasjon stadig samhandler med det usynlige at Noras transformasjon skjer. Yngvild Aspeli viser dermed igjen at marionetten virkelig gir mening når den er en dramaturgisk nøkkel, og ikke bare en illustrasjon eller historiestøtte. Takket være dette ekstremt presise arbeidet med objektet og bruken av flere lag av spill og lesing, lar forestillingen oss sette pris på hele omfanget av Ibsens spill, som går langt utover den historiske konteksten og kulturen hvor den er satt, i 19. århundre Norge. Spørsmålet om frihet, som Nora velger ved å forlate mannen sin som nekter å støtte henne når han lærer hemmeligheten hennes, krysser tidene”
ENGLISH: “It is largely because visible manipulation constantly interacts with the invisible that Nora’s transformation occurs. Yngvild Aspeli thus proves once again that the puppet really makes sense when it is a dramaturgical key, and not simply an illustration or story support. Thanks to this extremely precise work on the object and the superposition of several levels of play and reading, the show allows us to appreciate the full scope of Ibsen’s play, which goes well beyond the historical context and cultural where it fits, 19th century Norway. The question of freedom, which Nora chooses by finally leaving her husband who refuses to support her when he learns her secret, crosses the ages.”
Et stykke med en svært aktuell resonans
NORSK: “Litt før klokken elleve denne søndagen venter en lang kø av tilskuere før åpningen av Bayard, som faktisk er en idrettshall i Charleville-Mézières. Noen kjenner allerede arbeidet til den norske Yngvild Aspeli, inkludert “Moby Dick” som fortsatt er i minnet. For andre vil det være et sjokk. Ved å tilpasse Henrik Ibsens “Et dukkehjem” gnisser skaperen skuldre med en av de store klassiske nordiske tekstene. Et stykke med en svært aktuell resonans”
ENGLISH: «A little before eleven o’clock this Sunday, a long line of spectators wait before the opening of Bayard, in fact a sports hall in Charleville-Mézières. Some already know the work of the Norwegian Yngvild Aspeli, including «Moby Dick» remains in the memory. For others, it will be a shock. By adapting “A Doll’s House” by Henrik Ibsen, the creator rubs shoulders with one of the great classical Nordic texts. A piece with a very current resonance.“
PERIODEN: 15. februar-18. februar 2024
Del med en venn