Til toppen

aka Macbeth

av De Utvalgte og Lars Erik Holter


MED:

Lars Erik Holter
Lukk

Lars Erik Holter

Lars Erik Holter er professor i skuespill ved Kunsthøgskolen i Oslo, hvor han også tok sine to utdannelser som skuespiller (1994) og regissør (2001). Holter har arbeidet som skuespiller og regissør ved en rekke institusjonsteatre og privatteatre, samt produsert egne forestillinger i det frie felt. Hans to oppsetninger i sesongen 2006/2007, Helten på den grøne øya ved Det Norske Teatret, og Våre foreldres seksuelle nevroser ved Den Nationale Scene ble begge nominert til Heddaprisen for beste regi. I 2020 ble hans oppsetning av Villanda ved Det Norske Teatret tildelt Heddaprisen for beste scenetekst, v/Holter, Weme Nilsen og ensemblet. Forestillingen ble også nominert til Heddapris for beste ungdomsforestilling. For Teater Innlandet har han regissert Hedda Gabler (2015), som var både en forestilling og et kunstnerisk utviklingsprosjekt i samarbeid med Teaterhøgskolen. Forestillingen ble invitert til, og spilte ved, Ibsenfestivalen 2016.  Høsten 2018 regisserte han Bør Børson jr., hvor han også oversatte og bearbeidet manus. Han var regissør og dramatiker for Testosteron, en co-produksjon med Traktor og RingsakerOperaen. Testosteron hadde Innlandsturné høsten 2018 og ble senere spilt på Centralteatret i Oslo under Heddadagene. Høsten 2020 var han regissør for forestillingen Mistero Buffo, og denne høsten er han aktuell som regissør for Før jeg glemmer at jeg elsker deg: Jeg elsker deg.

Portrett av mann, svart/hvitt
Torbjørn M. Davidsen
Lukk

Torbjørn M. Davidsen

Portrett mann
Kari Holtan
Lukk

Kari Holtan

Ella Iversen Strømbu
Lukk

Ella Iversen Strømbu

Ella Iversen Strømbu er født i 2011 og kommer fra Hamar.

Ella har stått på scenen i ulike syngespill av Tor Karseth i Hamar-området, som Hele Hamars Hulda, hvor hun hadde hovedrollen som den unge Hulda Garborg, og i Mens Edvard tegner, om Edvard Munchs barndom på Engeloug i Løten, hvor hun spilte en av nabojentene.

Ella går på Lunden skole. På fritiden driver hun med turn og dans, og hun har vært med på flere av PS:Dans sine forestillinger i Hamar kulturhus.

Unni Moløkken
Lukk

Unni Moløkken

Unni Moløkken er seniorrådgiver ved Teater Innlandet, og har vært medarbeider ved teatret i over 30 år.

Unni har, i tillegg til lærerutdanning, grunnfag i tverrfaglig praktisk estetiske fag. Hun har også mellomfag i drama, film og teater fra NTNU i Trondheim. I tillegg har hun en ett-årig desentralisert produsentutdanning fra Dramatiska instituttet i Stockholm.

Unni ble ansatt ved Hedmark Teater i 1991 som prosjektleder og aktør for gateteaterprosjektet i forbindelse med Lillehammer-OL i 1994. Siden fortsatte hun i Hedmark Teater som regissør for amatørteater og barne- og ungdomsteater. Hun var i tillegg skuespiller, regissør og koreograf for Martnsrevyen i Elverum i mange år, samt regissør for Elverum barnemusikkteater. Fra 1994 ble hun produksjonsleder (produsent) ved Hedmark Teater.

Gjennom årene som produsent jobbet hun også tett på forestillinger i rollen som inspisient under svært mange forestillinger.

Hun ble produksjonssjef i Hedmark Teater i 2009, en stilling som ble videreført til Teater Innlandet da dette ble stiftet i 2010.

Fra 2023 gikk hun over i en rolle som seniorrådgiver ved Teater Innlandet, og vinteren 2023/24 er hun i tillegg aktuell som skuespiller i forestillingen aka Macbeth.

 

 

 

Portrett av Unni Moløkken

Tekst av ensemblet, William Shakespeare og Bing AI

 

I et transhumanistisk laboratorium utkjempes en lidenskapelig kamp mot naturlovene og forfallet. Den ultimate suverenitet ligger i å ta makten over liv og død. 

Bli med når Teater Innlandet, De Utvalgte og Lars Erik Holter nærmer seg en av de største klassikerne og dykker ned i menneskets begjær etter makt og teknologi.  

Og råtassen Macbeth, – det navnet har’n
fortjent – for mæ forakt for skjebnen svingte’n
et stål som slurpe ti seg blod  

så kløyvde’n svikerkroppen hass i to
frå issen ner tæl skrættet. Huggu hass
dæ tredde’n på en staur på slagmarka. 

 

 

Trykk på «Les mer» for å lese mer om De Utvalgte.

De Utvalgte er et scenekunstkompani som har markert seg de siste tjuefem årene i sin søken etter nye uttrykk, men også nytt innhold i scenekunsten. I dag består kompaniet av Kari Holtan, Boya Bøckman, Torbjørn M. Davidsen, Anne Holtan og Ida Holthe Lid.

De Utvalgtes forestillinger beveger seg i grenselandet mellom teater, billedkunst og performance. De skaper et distinkt og mangefasettert uttrykk gjennom sammenstillingen av egenproduserte virkemidler som video, tekst, lyd og musikk. Forestillingene har ofte en rollebesetning som består av mennesker med og uten skuespillererfaring. Dette tilfører en dimensjon i spillet med roller og identiteter, autensitet og teatralitet.

De Utvalgte har gjennom årene mottatt en rekke priser og utmerkelser for sitt arbeid. Kompaniet er støttet av Kulturdirektoratets kunstnerskapsstøtte.

Les mer
Regissør: Kari Holtan
Lukk

Kari Holtan

Scenograf og kostymedesigner: Aleksandr mo-lu
Lukk

Aleksandr mo-lu

Lys- og videodesigner: Boya Bøckman
Lukk

Boya Bøckman

Portrett mann
Lyddesigner: Carl Svensson
Lukk

Carl Svensson

Musikk: Carl Svensson og
Lukk

Carl Svensson

3 øre Dramaturg: Anne Holtan
Lukk

Anne Holtan

Anne Birgitte Holtan er dramaturg, tekstforfatter og pedagog. Hun har en praktisk og akademisk utdannelse i litteratur, pedagogikk og teaterfag. Til daglig arbeider hun som dramaturg, konsept- og tekstutvikler i teaterkompaniet De Utvalgte og underviser i dramaturgi ved KHiO. Som freelancer har hun også gjort flere adaptasjoner og dramatiseringer av prosatekster for scenen.

Portrett kvinne
Produsent: Kari Dæhlin og Camilla Ødegården Bakken Inspisient: Unni Moløkken
Lukk

Unni Moløkken

Unni Moløkken er seniorrådgiver ved Teater Innlandet, og har vært medarbeider ved teatret i over 30 år.

Unni har, i tillegg til lærerutdanning, grunnfag i tverrfaglig praktisk estetiske fag. Hun har også mellomfag i drama, film og teater fra NTNU i Trondheim. I tillegg har hun en ett-årig desentralisert produsentutdanning fra Dramatiska instituttet i Stockholm.

Unni ble ansatt ved Hedmark Teater i 1991 som prosjektleder og aktør for gateteaterprosjektet i forbindelse med Lillehammer-OL i 1994. Siden fortsatte hun i Hedmark Teater som regissør for amatørteater og barne- og ungdomsteater. Hun var i tillegg skuespiller, regissør og koreograf for Martnsrevyen i Elverum i mange år, samt regissør for Elverum barnemusikkteater. Fra 1994 ble hun produksjonsleder (produsent) ved Hedmark Teater.

Gjennom årene som produsent jobbet hun også tett på forestillinger i rollen som inspisient under svært mange forestillinger.

Hun ble produksjonssjef i Hedmark Teater i 2009, en stilling som ble videreført til Teater Innlandet da dette ble stiftet i 2010.

Fra 2023 gikk hun over i en rolle som seniorrådgiver ved Teater Innlandet, og vinteren 2023/24 er hun i tillegg aktuell som skuespiller i forestillingen aka Macbeth.

 

 

 

Portrett av Unni Moløkken
Lydtekniker: Michael Dahlen
Lukk

Michael Dahlen

Michael er lyddesigner som startet sin karriere som frivillig på Chateau Neuf i 2004. Han fikk sin første erfaring som tekniker i teatersammenheng med Maridalsspelet i 2010. Frem til han ble ansatt på Teater Innlandet jobbet han på mange konsertscener, samt på alt fra små arrangementer til større idrettsarrangementer og festivaler. Han har i flere år jobbet med Putti Plutti Pott og Kristinspelet på Sel. Hans første produksjon for Teater Innlandet var Jungelboken i 2019, etterfulgt av Den enfoldige morderen. Michael var også med på teatrets aller første TI Lab-produksjon Skjæra tå seg hue. Tidligere i år jobbet han med Teater Innlandets co-produksjon med the Krumple; MEGAMEGA. Høsten 2022 har han lyddesign på TI-Lab-forestillingen Forbuden fukt – den lille havfruen Arild.

Portrettfoto mann
Lystekniker: Markus Tarasenko Fadum
Lukk

Markus Tarasenko Fadum

Markus er utdannet ved Rose Bruford College of Theatre & Performance i London, England. Han har vært lysdesigner og visuelt ansvarlig på en rekke produksjoner i Norge og i utlandet, blant andre Umwelt ved Rosegården Teater og Kjøkkenheisen ved Teateret med Kanon Produksjon. Han har også vært ansvarlig for Golden Room av Julie Rasmussen ved Ravnedans 2020. I London jobbet han med 12:40 ved National Opera Studios, Triple Bill: Wound, Human Marvels & In Between og Blackout ved The Hope Theatre. Han var i flere år ansatt ved Kilden Teater i Kristiansand, der han var lysdesigner på blant annet Samhold Søkes, Tingenes Tilstand, Skilpadder hele vegen ned, Orpheus – The Myth Of Dungeness og Jeg vil vaske verden ren. For Teater Innlandet har Markus hatt lysdesign på MEGAMEGA,  Forbuden fukt – den lille havfruen Arild og Nytt land!

Profilfoto mann
Scenetekniker: Privat: Rune Astrix Strømsæther og Knut Arne Lund Kostymeansvarlig: Irén Godtfredsen Rekvisitør: Britt Elin Østby Teknisk koordinator: Jan Terje Molstad

VARIGHET: Ca. 1 time og 45 min.

PASSER FOR: Voksne

Quote ikoner

Anmeldelser fra 2024

En referanserik fest

«aka Macbeth er en besnærende og referanserik fest for de store spørsmål.»

«… en virvelstrøm av referanser og poengterte perspektiver som drar meg med. Den åpner et intellektuelt rom, men er også oppriktig morsom.»

«For De Utvalgtes karakterer har makten et snev av tegnefilmskurkers mål om verdensherredømme, men forestillingen utforsker også hva som er maktens iboende verdi.»

«… en harselas med transhumanismen, troen på at man kan forbedre menneskeheten og overskride dens begrensninger.»

«Det er en forestilling som gjør det vanskelig å konkludere, men desto lettere å fundere.»

Julie Rongved Amundsen, Klassekampen

Handler om menneskelig tilknytning

«Laboratoriet teaterkompaniet De Utvalgte har slått seg ned i på scenen på Teater Innlandet fremstår like post-apokalyptisk som det er absurd.»

«Heldigvis er det ganske morsomt på veien.»

«… Boya Bøckmans suggererende videodesign tar oss med inn i Lars Eriks hjernescan (eller er det en drøm?), som best kan beskrives som et psykedelisk KI-kalas.»

«Ella Iversen Strømbu gjør her en helt oppsiktsvekkende god rolle som jenta, der hun samtaler uanstrengt med hjernen på perfekt engelsk.»

«… som med De Utvalgtes forrige oppsetning My Twisted World, handler i mine øyne aka Macbeth dypest sett om menneskelig tilknytning.»

Johanne Elster Hanson , scenekunst.no

Befriende virvar av vitenskap, tull og nysgjerrighet

«Det macbethske overmotet blir nesten komisk i «aka Macbeth» på Teater Innlandet. Forestillinga er et skremmende og befriende virvar av vitenskap, tull og nysgjerrighet. Og uendelig gåtefull.»

«Det har blitt en underlig og gåtefull forestilling. Og hadde det ikke vært for de mange komiske innslagene, hadde den vært rent angstvekkende.»

«Det er skremmende, men samtidig så underlig vakkert og fortryllende. I disse digitale filmene er det som jeg endelig opplever noe dypt menneskelig i forestillinga, og jeg tenker: Er kanskje ikke det transhumanistiske og kunstige så farlig? Ligger det en frihet i tilstander der det kroppslige og mentale, det bevisste og underbevisste kan smelte sammen? Kan det gi trøst?»

«… Dette smitter også over på de svulstigste tekstbrokkene som framføres fra Shakespeares tekst. Det er som de får et ekstrautstudert preg, og det hele gir en underlig verfremdungseffekt.»

«… Innslagene av bodyhorror er så
over the top at vi brekker oss og får latterkrampe på samme tid.»

 

Hedda Fredly, Norsk Shakespearetidsskrift

Fascinerande KI-horror

«Kva skjer når KI møter Shakespeare? Det blir blodig, morosamt og ettertenksamt teater.»

«Ei under­fundig fram­syning om hovmod og attrå etter makt.»

«…han (Lars Erik Holter) siterer Shakespeare på den nydelegaste hedmarks­dialekta, har kontroll over alle dei fine, små delane av språket: rytmen, orda, tydingane – kunsten i det. Det KI aldri vil kunna gripa, det representerer han – og Shakespeare.»

«Ella Iversen Strømbu er nydeleg i framsyninga»

 

Karen Frøsland Nystøyl, NRK

Spiller med stor overbevisning

«Ella Iversen Strømbu er 12 år, og spiller med stor overbevisning i en tolkning av Shakespeares «Macbeth»»

«Nei, det er ikke Shakespeare ord for ord, fra 1606 – men absolutt er ideen og grunnlaget hentet fra Skottland og det skal også nå, i ny drakt, handle om kampen om makt og kontroll og prisen for nettopp det samme, makt og kontroll.»

«Og der, på scenen, er Ella (12) nå sentral, sammen med profesjonelle, med en rolig og stødig tilstedeværelse, med tydelige replikker både på norsk og engelsk – og imponerende kroppskontroll, eksempelvis vandring i baklengs bru, som «cyborg», halvt menneske, halvt robot.»

Remi Laakso, Hamar Arbeiderblad

Forestillingen ble spilt i 2023 og 2024

sted STEDER:
Hamar kulturhus

Kalender PERIODEN:  23. november 2023-20. januar 2024

Lukk

Hamar kulturhus

ADRESSE: Torggata 100, 2317 HAMAR

TELEFON: 62 56 18 50

PARKERING: Hamar kulturhus har ikke egne parkeringsplasser, men det finnes plasser i nærheten. Parkeringshuset på Vestre Torg ligger nært opptil, og du kan også parkere ved Skibladnerbrygga eller på åttemetersplanet, retning Hamar stasjon. Parkering i Hamar er mot avgift. Se oppslag på den enkelte parkeringsplass for priser og betingelser.

SERVERINGSTILBUD: Restauranten Satelitten ligger i bygget, og har en stor meny. Det er også salg av kioskvarer på forestillingene.

ANNEN INFORMASJON: Hamar kulturhus ligger i Hamar sentrum ved Stortorget, ca 8 minutters gange fra Hamar jernbanestasjon og ca 10 minutters gange fra Hamar skysstasjon.

Besøk Hamar kulturhus sin nettside
Hamar kulturhus

Kommende forestillinger

onsdag

4. des.

2024

FORESTILLING

Den fræmende

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

torsdag

5. des.

2024

FORESTILLING

Den fræmende

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

fredag

6. des.

2024

FORESTILLING

Den fræmende

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

lørdag

7. des.

2024

FORESTILLING

Den fræmende

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

torsdag

20. feb.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

stjerne URPREMIERE
klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

lørdag

22. feb.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

søndag

23. feb.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

lørdag

1. mar.

2025

FORESTILLING

Stille inn

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

søndag

2. mar.

2025

FORESTILLING

Stille inn

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

torsdag

6. mar.

2025

FORESTILLING

Stille inn

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

fredag

7. mar.

2025

FORESTILLING

Stille inn

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

lørdag

8. mar.

2025

FORESTILLING

Stille inn

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

søndag

9. mar.

2025

FORESTILLING

Stille inn

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

tirsdag

1. apr.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

onsdag

2. apr.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

torsdag

3. apr.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

fredag

4. apr.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

lørdag

5. apr.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

tirsdag

8. apr.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

onsdag

9. apr.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

torsdag

10. apr.

2025

FORESTILLING

Arve Leksnes

klokke 19:00
sted Hamar kulturhus,  Teater Innlandet scene

Siste forestillinger

Bilde ikoner

Bildegalleri

Bilde ikoner

Filmer

Arrangørweb