MED:
I et transhumanistisk laboratorium utkjempes en lidenskapelig kamp mot naturlovene og forfallet. Den ultimate suverenitet ligger i å ta makten over liv og død.
Bli med når Teater Innlandet, De Utvalgte og Lars Erik Holter nærmer seg en av de største klassikerne og dykker ned i menneskets begjær etter makt og teknologi.
Og råtassen Macbeth, – det navnet har’n
fortjent – for mæ forakt for skjebnen svingte’n
et stål som slurpe ti seg blod
så kløyvde’n svikerkroppen hass i to
frå issen ner tæl skrættet. Huggu hass
dæ tredde’n på en staur på slagmarka.
Trykk på «Les mer» for å lese mer om De Utvalgte.
VARIGHET: Ca. 1 time og 45 min.
PASSER FOR: Voksne
En referanserik fest
«aka Macbeth er en besnærende og referanserik fest for de store spørsmål.»
«… en virvelstrøm av referanser og poengterte perspektiver som drar meg med. Den åpner et intellektuelt rom, men er også oppriktig morsom.»
«For De Utvalgtes karakterer har makten et snev av tegnefilmskurkers mål om verdensherredømme, men forestillingen utforsker også hva som er maktens iboende verdi.»
«… en harselas med transhumanismen, troen på at man kan forbedre menneskeheten og overskride dens begrensninger.»
«Det er en forestilling som gjør det vanskelig å konkludere, men desto lettere å fundere.»
Handler om menneskelig tilknytning
«Laboratoriet teaterkompaniet De Utvalgte har slått seg ned i på scenen på Teater Innlandet fremstår like post-apokalyptisk som det er absurd.»
«Heldigvis er det ganske morsomt på veien.»
«… Boya Bøckmans suggererende videodesign tar oss med inn i Lars Eriks hjernescan (eller er det en drøm?), som best kan beskrives som et psykedelisk KI-kalas.»
«Ella Iversen Strømbu gjør her en helt oppsiktsvekkende god rolle som jenta, der hun samtaler uanstrengt med hjernen på perfekt engelsk.»
«… som med De Utvalgtes forrige oppsetning My Twisted World, handler i mine øyne aka Macbeth dypest sett om menneskelig tilknytning.»
Befriende virvar av vitenskap, tull og nysgjerrighet
«Det macbethske overmotet blir nesten komisk i «aka Macbeth» på Teater Innlandet. Forestillinga er et skremmende og befriende virvar av vitenskap, tull og nysgjerrighet. Og uendelig gåtefull.»
«Det har blitt en underlig og gåtefull forestilling. Og hadde det ikke vært for de mange komiske innslagene, hadde den vært rent angstvekkende.»
«Det er skremmende, men samtidig så underlig vakkert og fortryllende. I disse digitale filmene er det som jeg endelig opplever noe dypt menneskelig i forestillinga, og jeg tenker: Er kanskje ikke det transhumanistiske og kunstige så farlig? Ligger det en frihet i tilstander der det kroppslige og mentale, det bevisste og underbevisste kan smelte sammen? Kan det gi trøst?»
«… Dette smitter også over på de svulstigste tekstbrokkene som framføres fra Shakespeares tekst. Det er som de får et ekstrautstudert preg, og det hele gir en underlig verfremdungseffekt.»
«… Innslagene av bodyhorror er så
over the top at vi brekker oss og får latterkrampe på samme tid.»
Fascinerande KI-horror
«Kva skjer når KI møter Shakespeare? Det blir blodig, morosamt og ettertenksamt teater.»
«Ei underfundig framsyning om hovmod og attrå etter makt.»
«…han (Lars Erik Holter) siterer Shakespeare på den nydelegaste hedmarksdialekta, har kontroll over alle dei fine, små delane av språket: rytmen, orda, tydingane – kunsten i det. Det KI aldri vil kunna gripa, det representerer han – og Shakespeare.»
«Ella Iversen Strømbu er nydeleg i framsyninga»
Spiller med stor overbevisning
«Ella Iversen Strømbu er 12 år, og spiller med stor overbevisning i en tolkning av Shakespeares «Macbeth»»
«Nei, det er ikke Shakespeare ord for ord, fra 1606 – men absolutt er ideen og grunnlaget hentet fra Skottland og det skal også nå, i ny drakt, handle om kampen om makt og kontroll og prisen for nettopp det samme, makt og kontroll.»
«Og der, på scenen, er Ella (12) nå sentral, sammen med profesjonelle, med en rolig og stødig tilstedeværelse, med tydelige replikker både på norsk og engelsk – og imponerende kroppskontroll, eksempelvis vandring i baklengs bru, som «cyborg», halvt menneske, halvt robot.»
PERIODEN: 23. november 2023-20. januar 2024
"My AI" svarer om teater, transhumanisme og sin egen kunstige intelligens
Del med en venn