Som dramaturg skal han blant annet bistå i utviklingen av, og bearbeidelser av, sceniske tekster. Han skal være en viktig stemme i teatrets kunstneriske råd og bistå i samarbeid med frie grupper, sier påtroppende teatersjef Thorleif Linhave Bamle opprømt.
Satiriker med allsidig bakgrunn
Jørgen ble født i Trondheim i 1980, og har bodd i Oslo i drøyt tjue år. Der bor han sammen med hunden sin. Det er ikke enkelt å få til et møte med Jørgen, for denne mannen har mange jern i ilden, og han er svært ettertraktet som programleder og satiriker.
-Jeg føler meg som en innvandrer i Innlandet, og gleder meg til å bli bedre kjent i området.
Jørgen har ifølge han selv jobbet med mye rart: -Organisasjonsarbeid, skolefritidsordning, avisjournalistikk (Fjell-Ljom, Klassekampen, Vårt Land), støttekontakt, og til og med på sjokoladefabrikk (jepp! Både Nidar og Freia)! Siden 2007 har han vært i NRK (P3morgen, Hallo i uken, Dagens avis, og de siste seks årene: Salongen på NRK P2, og lesesirkelpodkastene Christine Lavransdatter og Familien Karamasov). -Og nå føles det som å skulle jobbe på sjokoladefabrikk igjen… Jeg er en blanding av livredd, takknemlig og veldig glad for å få lov til dette, sier Jørgen, på spørsmål om hva han tenker om framtida ved Teater Innlandet. -Jeg føler meg som en innvandrer i Innlandet, og gleder meg til å bli bedre kjent i området. Jeg vet at Innlandet ligger et stykke fra havet. Men jeg har en kvartpart av slekta fra Stor-Elvdal og Trysil-traktene!
Derfor har Jørgen tilbragt de fleste ferier i Aursundgrenda, mellom Røros og Sverige. -Jeg vet at dét ikke er Innlandet, men det er definitivt innlandet. Men det er ikke til å komme fra at jeg er en slags innvandrer. Men den beste typen innvandrer, sier Jørgen med et stort smil!
Ydmyk
Teatrets nye dramaturg virker som en som oppriktig og ydmykt vil prøve å finne ut hva det nye «hjemlandet» er for noe, men som ikke har noen ambisjon om å late som hen ikke mener eller tenker eller føler eller tror noe fra før.
Gamle kjente
-Jeg har grenseløs respekt og kjærlighet for teatersjef Thorleif Linhave Bamle,
som jeg kjenner godt fra før, og gleder meg stort til å leke, lytte, lære og le
sammen med de fantastiske menneskene jeg vet finnes på og omkring Teater Innlandet.
Ryktet løper foran dere! Målet må være å kunne bidra med noe også.
En rystelse
Hva skal du starte med, spør vi, og er spente på hvor langt Jørgen er kommet i forberedelsene til sin nye jobb. -Jeg møtte Meet Me At Dawn (Møt meg ved morgengry) da stykket hadde premiere i Edinburgh for noen år siden, sammen med skuespiller og instruktør Terje Strømdahl. Jeg tipper det var litt som å være turist i Berlin i november 1989. Det var en rystelse som det føltes helt avgjørende viktig å ta med hjem og vise til alle!
-Det er en av de fineste tekstene jeg har vært borti; uendelig vakker, ubehagelig morsom, underlig skremmende, dypt menneskelig, og mystisk og spennende som en thriller. Jeg tror helt alvorlig den har noe å fortelle absolutt alle mennesker.
-At Teater Innlandet virkelig skal gjøre Møt meg ved morgengry, med et superlag både på og rundt og bak scenen, er ikke til å fatte.
Forestillingen har norgespremiere i Hamar kulturhus 26. mars.
Radiofolk i toppsjiktet
Videre kommer høsten til å bli meget spennende, for NRK-legenden Berit Hedemann har nok vært en helt, en inspirasjon og et faglig fyrtårn for både Jørgen og alle som har jobbet i radio, i mange, mange år. Det meste av det vi har hørt av norsk radiodokumentar i verdensklasse, har Berit vært involvert i. -At hun har valgt å bruke sin AFP-eksistens til å finne på, er en gave vi muligens ikke har fortjent. Hun er sylskarp, sannhetssøkende og skrattedryppende. Det har hun for så vidt alltid vært, men i sitt nye liv har hun forsynt seg av en helt ny superhelt-kraft: fiksjonen, forteller Jørgen.
– dette blir en ambisiøs cocktail av humor, politikk, poesi og følelser, en tikkende bombe for sårede kvinner av absolutt alle kjønn.
Berit Hedemann debuterer som dramatiker på Teater Innlandet med historien om bjørnejegersken (Bjørnejegerskens bekjennelser) som bestemmer seg for å reise et tempel for godhet, i kjøttrød granitt, ved en bensinstasjon i en avdal i Innlandet. -Måten hun forteller historien om Birgit Bergemoens prosjekt på, gjør det uomtvistelig nødvendig at alt dette skjer, akkurat her, akkurat sånn, er Jørgens svar på hvorfor denne forestillingen vil passe så godt på grendehus i Innlandet.
-Jeg har fått lov til å kikke på noe av Berits tekst til forestillingen, og vet at dette blir en ambisiøs cocktail av humor, politikk, poesi og følelser, en tikkende bombe for sårede kvinner av absolutt alle kjønn.
Vennskap
-Teatersjef Thorleif møtte jeg da han var gjest i snakkeprogrammet Salongen, der jeg jobber. Det ble et sånt ganske sjeldent møte som jeg umiddelbart skjønte kom til å strekke seg mye lenger enn den timen vi hadde på radio. Jeg har blitt veldig glad i Thorleif, og beundrer ham stort som fagmann og menneske. Blant hans mange fine egenskaper er evnen til å overraske med synsmåter og perspektiver. Av og til tror jeg han overrasker seg selv også. Det må være en vakker egenskap!
-Terje Strømdahl, som blant annet skal regissere Møt meg ved morgengry og Utlendingen, møtte jeg i samme setting, for snart seks år siden. Vi har alle våre snedige måter å skaffe oss venner på! Siden har vi sett hundrevis av teaterforestillinger sammen, reist til rare steder, laget skeiv teaterfestival på Nationaltheatret, startet minst ett salmeorkester, og ført uendelige samtaler om det meste som finnes – og ikke finnes. Han har lært meg, og fortsetter å lære meg, personlighetsdannende mye.
-Det fine og avgjørende med begge disse vennskapene, er at de har i seg den tryggheten som gjør det mulig å være rivende og ærlig og tydelig uenige. Det tror jeg er viktig uansett, men særlig når hen kommer i nærheten av så privilegerte og lykkelige omstendigheter som nå.
Teater Innlandet 10 år
-Det er flott å kunne forsterke laget med en slik fantastisk ressurs, nå når vi fyller 10 år og har nådd en skikkelig milepel, sier Thorleif. -Gjennom radioen er vi blitt kjent med en som stiller spørsmålene andre ikke tenker på; en nysgjerrig og kritisk stemme som vil bli en stor ressurs for teatret fremover. Publikum vil få møte Jørgen i samtaler om dramatiske verk og kunst i møte med sentrale skikkelser. Her har vi gjort et ordentlig scoop, avslutter Bamle entusiastisk!
Del med en venn