Av Arve Fuglum. Publisert 3.10-2023
Han er endelig tilbake på scenen, teaterregissøren Lars Erik Holter, «aka» skuespilleren Lars Erik Holter. Eller var det omvendt? For det var skuespiller han var, helt til kroppen satte en stopper for den delen av karrieren. Når han nå er med i aka Macbeth er den stive kroppen hans en fordel. -I denne rollen er det kun positivt å ha et litt skrantende skjelett, sier mannen som også har gjendiktet Shakespeare til hedmarksdialekt.
Dette intervjuet skal handle om Lars Erik Holter; om Shakespeare; om transhumanisme og kunstig intelligens. Og vi må gjøre det helt klart med én gang: aka Macbeth er ingen tradisjonell Shakespeare-oppsetning. Derav navnet «aka» (also known as), eller «også kjent som», om vi skal oversette det til norsk.
-Det stemmer det, sier Lars Erik. -Vi lager ikke Macbeth slik folk vanligvis kjenner det. Men vi henter utdrag – ulike scener her, noen replikker der, og fletter det inn i vårt univers, i vår historie.
Kreftene samles
Trippelkombinasjonen De Utvalgte, Teater Innlandet og Lars Erik Holter er ny, men likevel naturlig. For et drøyt år siden valgte De Utvalgte å legge sin urpremiere på den kritikerroste My Twisted World til Politisk korrekt teaterfestival. Samme høst hadde Lars Erik regien på suksessen Før jeg glemmer at jeg elsker deg: Jeg elsker deg, John Nyutstumos avskjedsforestilling ved Teater Innlandet. Nå samles kreftene om aka Macbeth, med premiere 23. november. Alle som tidligere har sett forestillinger med De Utvalgte skjønner nok at her kommer det noe nytt, noe annerledes. For Lars Erik Holter er det også akkurat slik han vil ha det.
-Jeg er jo en Shakespeare-entusiast, og har vært det i over 40 år. Det som fascinerte meg som ungdom var den fantastiske måten å uttrykke seg på, som sto i sterk kontrast til mitt eget talemål. Nå får jeg gjort to ting som jeg gleder meg stort over: Spille Shakespeare, i hvert fall deler av ham, på hedmarksdialekt, og i De Utvalgtes eksperimentelle uttrykk. Jeg har hatt lyst til å finne nye måter å tenke teater på, og De Utvalgte og Teater Innlandet har gitt meg mulighet til akkurat det, sier Lars Erik, som synes dette er et svært modig eksperiment.
-Publikum får ingen fortelling med tydelig kronologi, fra A til Å. I dette prosjektet vil Macbeths skjebne og hybris ligge mer som en understrøm enn som et narrativ. Macbeth kobles opp mot de mulighetene og utfordringene dagens teknologi gir oss. Denne teknologien er i ferd med å skape et veiskille i menneskehetens historie og utvikling. Det går i et rasende tempo. Det som for ett år siden eksisterte kun i vår fantasi er plutselig blitt realiteter vi forholder oss naturlig til, sier Lars Erik.
Dialekten passer til Shakespeare
Akkurat dette skaper nysgjerrighet. Det samme gjør bruken av språket. Hvordan fungerer egentlig en tekst, skrevet for over 400 år siden, på bred innlandsdialekt?
-Jeg har oppdaget at dialekten kan brukes til mye mer enn det jeg trodde. Jeg har gått ut ifra det engelske manuset direkte til det målet jeg kjenner best, og vil kalle det gjendiktning mer enn en ren oversettelse. Aller best fungerer det når det er snakk om ting som krig og død, som det jo ikke mangler noe av i Macbeth. Der kommer den direkte og kraftfulle hedmarksdialekten virkelig til sin rett.
Laboratorium på scenen
Javel, det blir altså hedmarksmål og en del Shakespeare. Men hva mer?
-Vi lager et laboratorium på scenen. Og uten at jeg skal røpe for mye, kan jeg si at det blant annet dreier seg om å ta igjen en tapt fortid og å utvikle teknologi som kan forlenge et liv, og kanskje skape liv? Her finner vi også sammenhengen mellom Shakespeare og transhumanismen. Macbeth utvikler et behov for å bli usårbar og uovervinnelig gjennom møter med hekser og det overnaturlige. I arbeidet med aka Macbeth har vi også undersøkt med AI Bing-genererte tekster opp mot Shakespeares poetiske og utstuderte språk. Det blir det teater av.
For Lars Erik Holter er denne forestillingen spennende på flere måter. Vi må over 25 år tilbake i tid for å finne forrige gang han sto på teaterscenen i profesjonell sammenheng. Sjukdom har satt sine spor hos teaterveteranen fra Stavsjø, og han har ikke lenger den smidigheten han mener behøves for å fungere ordentlig som skuespiller. I arbeidet med aka Macbeth opplever han sine plager og lyter som fordelaktig.
-Nå er det positivt at jeg bruker tid både på å gå, reise meg opp og å sette meg ned. Å bruke smerten i kunstnerisk sammenheng gir meg det indre livet vi er ute etter på scenen. Jeg må si at jeg koser meg veldig på prøvene, og gleder meg stort til å stå på scenen foran publikum igjen. Denne prøveperioden har så langt vært akkurat slik jeg ønsket at den skulle være. At Teater Innlandet og De Utvalgte også synes det er gøy gir meg enda mer inspirasjon. Og morsomt er det også at den stive og lite smidige kroppen min endelig kommer til sin rett.
Jeg halter, men det blir ingen haltende forestilling. Det blir ekte!
Del med en venn