Å være direktør ved et institusjonsteater som Teater Innlandet betyr å gå i tospann med teatersjefen. Teatersjefen er øverste leder og leder det kunstneriske arbeidet, mens økonomi-, personal- og driftsansvar er delegert til direktøren.
Og direktøren, det er Jon Martin Valhaugstrand, som startet det nye året i ny jobb hos oss.
Jon Martin bor sammen med Caitlin og deres to barn i Løten. Midt i skauen, som trønderen sjøl sier! Levanger er der røttene er, men Jon Martin har bodd mange steder rundt om i verden. Han har bakgrunn blant annet fra Forsvaret, og økonomi.
-Hva fikk deg til å søke jobb hos oss?
Jeg hadde lyst til å bevege meg over til kulturfeltet, og jeg tror det vil bli spesielt fint å få være en del av et skapende hus. For en sosial type som er generelt glad i folk, er menneskene en stor del av gleden ved jobben. Jeg gleder meg til menneskemøtene. Særlig etter å ha hatt hjemmekontor siden mars i fjor!
Det sies at på teater er alt mulig
-Hva tenker du om å skulle ha din arbeidshverdag blant «teaterfolk»?
Jeg har jobbet mange år med økonomifolk, forsvarsfolk og mange andre typer folk. Kanskje er teaterfolk hakket mer spennende? Nei, jeg vet ikke. Men det jeg vet er at det er en masse kreative folk på dette huset, og det gleder jeg meg til å få erfare! Det sies at «på teater er alt mulig», og kanskje betegner dette noe som vi tenker at teaterfolk har i seg?
Jeg har forstått at et teater har sine sykluser hver sesong. Det å bli klar til en premiere er ekstremt viktig, og alle strekker seg svært langt for å nå disse milepelene, gjennom planlegging, tilvirkning og prøveperioder. Mitt inntrykk er at ansvaret er godt fordelt og at produksjonsplanene er velorganisert, men det kan virke som at folk jobber «ubegrenset» for det aller beste resultatet. Det er litt sånn …på Teater Innlandet vil vi ha det minst 100%, liksom… Jeg tror dette kommer fordi det er et sterkt engasjement hos hver og en i utgangspunktet. Jeg har hørt noen her si: Husk, det er bare teater! Så iblant er det sikkert behov for å dra seg selv litt ned på jorda. Men kvalitet er viktig!
-Har du selv teaterbakgrunn?
Jeg har ikke sterk kjennskap til teater, men har vært med i amatørteaterlag som ung, og noe av det som driver teaterfolk til å bli teaterfolk, finner man jo nettopp der. Jeg koser meg også når jeg kan ta med familien på teater, og er opptatt av at ungene skal få gode scenekunstopplevelser. Jeg vil si jeg har et normalt forhold til kultur, uten altfor mye erfaring. Dermed vil jeg også kanskje kunne stille spørsmål i denne jobben som mange andre ikke kan. Jeg mener det er positivt at noen utenfra kommer inn i ledende posisjoner, med et nytt blikk. Så kommer jeg helt garantert til å brenne for teater rimelig fort! Jeg har jobbet mye med systemer, men er glad i å prate, også. Men jeg er ikke så god på anekdoter…
-Du skal jobbe med rammene våre, og være en stø hånd. Skimter du noen spesielle utfordringer i nær eller fjern framtid?
Jeg skal være med å utvikle og drifte teatret i tett samarbeid med teatersjefen. Jeg skal jobbe operativt og rapportere til teatersjefen og til styret i styremøter, og jeg vil være sentral i ledergruppen på teatret. Jeg skal være den stemmen som kan drift og organisering. Jeg skal på en måte vite alt, men samtidig ikke ha noe med det kunstneriske å gjøre. Teatret har en ambisiøs og karismatisk teatersjef, som i løpet av sitt første teatersjef-år har måttet takle enorme utfordringer for å holde skuta flytende i pandemien, for å oppfylle mandatet. Det har, som for alle andre, vært mange skjær i sjøen. Jeg håper 2021 blir lettere, men det vil helt klart ta tid før verden normaliserer seg. Vi må fortsette å jobbe knallhardt for å klare å produsere scenekunst til tross for ulike smitteverntiltak som kan skape begrensninger for turnévirksomheten, og vi må gjøre det så trygt som mulig å oppsøke oss når vi besøker de ulike spillestedene vi får komme til.
Jeg gleder meg til menneskemøtene!
-Mange spør: Har teatret en direktør? Det visste jeg ikke. Hvem er det? Hva gjør vedkommende?
Teatersjefen er gallionsfiguren. Og det skal han få være, for det er ikke nødvendigvis sunt at det er to slike. Og i utgangspunktet er teatersjefen vår stemme utad. Det synes jeg er helt fint. Men jeg ønsker å bidra ved å snakke mer om teatret; at det er Innlandets største kunstinstitusjon, og at det er 35 mennesker som jobber her, som har bygget opp huset over 10 år. Jeg var selv ikke klar over hvor stor organisasjon dette er. Men hva består den av? Hva er det vi leverer? Vi må snakke om hva vi skaper. Fokusere på merkevarebygging. Og da handler det mest om å gjøre scenekunst synlig, ikke nødvendigvis snakke om hvor viktige vi er. Vi må snakke om alt det vi gjør som er bra, og så må folk gjøre seg opp sin egen mening. Vi må snakke om oss og hva vi får til, når vi har mulighet til det. Vi bør være mer i media, og vi må være synlige i de samarbeid vi har.
-Hva ser du for deg for teatret?
Dette er en stødig organisasjon som har ting på stell. Huset er veldrevet, og alt fungerer. Systemene er gode, og det skapes kunst av høy kvalitet som veldig mange synes om. Jeg ser for meg at teatret skal vokse. Flere og flere skal oppdage oss. I tillegg er det jo svært viktig at vi går i balanse. Rammene og forutsetningene må møtes, og mandatet må følges. I organisasjonen er planmøtene viktige, for programmeringen er rammen og produktet.
Jeg ser for meg at teatret skal vokse
Korona har gjort at vi i Norge har fått satt større fokus på kultur og scenekunst, -det snakkes mer om det, man leser oftere om det, og flere vil prøve de ulike tilbudene fordi alternativene er dårlige eller færre. I denne tiden tar man sjansen på andre opplevelser, tror jeg. Men da er det selvsagt viktig at vi og alle på feltet får spille, og at myndighetene støtter en hardt prøvet kulturbransje. Vår turnévirksomhet er kjernen vår, og det er forferdelig at pandemien gjør at så mange ikke kan søke ut og sammen til felles kunstopplevelser.
Vi skal ikke bare sette opp Ibsen eller musikaler, det skal ikke være det samme hele tiden. Vi må prøve ting vi ikke har prøvd før, vi må ta sjanser. Vi må være tydelige på hva vi viser, og for meg er «Julius Cæsar» et godt eksempel på at vi tør. Forestillingen var rett og slett fantastisk, og på en måte nesten uvirkelig, og jeg satt igjen med å ha fått mye å tygge på. Teater Innlandet har som mål å være et modig og engasjerende teater hvor publikum kan søke refleksjon, storslåtte opplevelser og underholdning. Jeg gleder meg til årene framover med akkurat dette.
Jeg liker å prate, men jeg er ikke så god på anekdoter…
-Regionen vår er kjent for sitt rike kulturtilbud. Finnes det allikevel noe du savner?
Jeg skulle ønske det var flere familieforestillinger, generelt. Særlig før jul. Barna mine elsker det, og de mest ihuga teatergjestene er kanskje de som ble rekruttert mens de var små.
-Da passer det jo veldig bra at den første produksjonen i ditt første år her er «Fuglefesten»! En fargesprakende og morsom fest for hele familien! Premieren er 25. februar, og der vil du vel være til stede sammen med hele familien?
Helt klart! Vi gleder oss til fest!
Hjertelig velkommen til teatret og din nye jobb, Jon Martin, og lykke til!
Del med en venn